5
گزارش اولین جشنواره کتاب کودک در شهر زرند

جشنواره کتاب یک شهر، هزارقصه، هزارشعر

  • کد خبر : 1297
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۵۱
جشنواره کتاب یک شهر، هزارقصه، هزارشعر

هدف از برگزاری جشنواره در سند استراتژیک پروژه «شهری برای کودکان، کودکانی برای جامعه بالنده» اولین اقدام اجرایی، توان افزایی والدین است که ذیل این اقدام برگزاری چهار رویداد شـهری در نظر گرفته‌شـد. همچنین نتایج پژوهش‌هایی که توسط موسسه هم‌نوا در زرند اجرا شده بود نشان داد که تنها ۱۶% والدین برای ارتقای کیفیت والدگری […]

هدف از برگزاری جشنواره
در سند استراتژیک پروژه «شهری برای کودکان، کودکانی برای جامعه بالنده» اولین اقدام اجرایی، توان افزایی والدین است که ذیل این اقدام برگزاری چهار رویداد شـهری در نظر گرفته‌شـد. همچنین نتایج پژوهش‌هایی که توسط موسسه هم‌نوا در زرند اجرا شده بود نشان داد که تنها ۱۶% والدین برای ارتقای کیفیت والدگری خود و پیداکردن راه‎کارهای مناسب در تعامل با کودک از کتاب استفاده می‌کنند.
در مطالعات طولی کودکی در ایران نیز به این نتیجه رسیدیم که مطالعه در برنامه روزانه کودکان ایرانی جایگاه مناسبی ندارد. به همین جهت و با توجه به اهمیت مطالعـه و میل به کتاب‌خوانی در رشد همه‌جانبه مغز، افزایش تعامل و خلاقیت کودک؛ جشنواره «کتاب یک شهر، هزارقصه، هزارشعر» طراحی و به عنوان پایلوت در زرند اجرا شد.

اهداف برگزاری این جشنواره را به طور موردی می‌توان چنین نام برد:
• ترویج فرهنگ مطالعه، افزایش میل به مطالعه در کودکان
• تأمین منابع اطلاعاتی مورد نیاز و جذاب برای کودکان و خانواده‌ها
• آشنایی والدین و مربیان با شیوه‌های جدید کتاب‌خوانی مشارکتی
• ایجاد فرصت‌ هم‌سویی و هم‌افزایی بین نهادهای مرتبط در زمینه مطالعه

شرح مختصر این جشنواره

این برنامه، شامل اولین نمایشگاه تخصصی کودک در شهرستان زرند، کارگاه‌های آموزشی و هم‌نشینی کودکان با ادبا و نویسندگان مطرح ملی بود که با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرند، شورای اسلامی و شهرداری شهر زرند، آموزش و پرورش شهرستان زرند، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان زرند و نهادهای خصوصی مانند مهدکودک‌ها برگزار شد.
در بخش نمایشگاهی ۱۵ناشر ملی با هشت‌هزارجلدکتاب ویژه کودکان، والدین و مربیان شرکت کردند. در این بخش والدین و بازدیدکنندگان آزاد می توانستند با بن تخفیف ۱۵درصدی کتب و نشریات مورد نیاز و مورد علاقه خود را تهیه کنند. مدیران مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها و مدارس زرند نیز می‌توانستند برای تجهیز کتاب خانه‌های مراکز خود با تخفیف %۲۰ خرید کنند.
در بخش رویدادی، کارگاه‌های آموزشی برای مربیان برگزار شده تا امکان استفاده از روش‌های هم‌خوانی، بلندخوانی، خیال‌پردازی با تصویر و مانند آن را فراگیرند. برای توانمندسازی والدین نیز کارگاه‌های کتاب‌خوانی مشارکتی با کودک برگزار شد. همچنین فرصت‌های مطالعه برای کودکان زیر سه سال، زیر یک سال و کودکانِ قبل از سن مدرسه نیز در قالب آموزش‌های تئوری و تمرین‌های عملی با مربیان و والدینِ علاقه‌مند تمرین و آموخته شد. حضور مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان زرند در این برنامه در کنار مربیان مهدهای کودک، یکی از نقاط قوت برگزاری آن به شمار می‌رود.
در بخش الگوپذیری و آشنایی با مشاهیر، فرصت گفتگوی مربیان، مدیران و کودکان با استاد هوشنگ مرادی کرمانی از نویسندگان به‌نام حوزه کودک در این شهرستان به مدت یک روز در قالب سه نشست مستقل فراهم شد.

دست‌آورد و نتایج این پروژه
۵/۸۰ % میزان رضایت از برگزاری جشنواره و ۱۰۰% تمایل شرکت‌کننده به تکرار آن تنها دو مورد از نتایج کمی قابل انتشار هستند.
فروش کلیه آثار ارائه شده در نمایشگاه، انتخاب زرند به عنوان یکی از سه شهر برتر کتاب‌خوانی ایران و کسب عناوین توسط مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را می‌توان از تاثیرات این رویداد دانست.
آگاهی‌بخشی به والدین در رابطه با سال‌های اولیه کودکی و تاثیر مطالعه بر رشد کودک از دستاوردهای دیگر آن است.

لینک کوتاه : https://hamnava.info/?p=1297
  • نویسنده : هم‌نوای آوای رویش
  • ارسال توسط :
  • منبع : واحد اطلاع‌رسانی هم‌نوا
  • 107 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 3انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.