“کودکی در ایران” یک مطالعه طولی هشت ساله است که به منظور بررسی ساحتهای مختلف رشد کودکان از پیشدبستان (۴ سالگی) تا انتهای دبستان (۱۲ سالگی) طراحی شده و هدف اصلی آن تبیین ارتباط میان دو نوع داده: الف) ویژگیهای فردی، خانوادگی و جمعیتشناختی هر کودک و نیز بافتارهای رشد (مثلاً خانه، پیشدبستانی، مهدکودک و دبستان) و ب) دادههای حاصل از رشد کودکان در ساحتهای شناختی، اجتماعی هیجانی، معنوی، فرهنگی، جسمی، سلامت، و اقتصادی است تا از این طریق گستره و کیفیت عوامل متنوع مؤثر بر یادگیری و کیفیت زندگی کودکان تبیین شود. گروه نمونه ۵۰۱ کودک از ۵ شهر تهران، بندرعباس، تبریز، مشهد و زرند است که بر اساس روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند تا علاوه بر امکان بررسی تأثیرات عوامل مختلف در ساحتهای رشدی گردآوری دادهها از سطوح اقتصادی و اجتماعی مختلف، تنوع جغرافیایی و دو زبانگی لحاظ شود. از این تعداد ۵/۷۳ درصد کودکان مهدکودکی یا پیشدبستانی و ۵/۲۶ درصد کودکانی غیر مهدکودکی یا پیشدبستانی بودند. دختران ۴۹ درصد و پسران ۵۱ درصد نمونه را تشکیل دادهاند. دادهها با مجموعه متنوعی از ابزارهای مشاهدهای، پرسشنامه، آ زمونهای عملکردی و تست گردآوری شد.
جدول ۱
ابزارهای استفاده شده در موج یک و دو پروژه کودکی در ایران |
||
موج | نام ابزار | |
موج یک | ۱. درجهبندی محیطهای آموزشی پیشدبستان (اکرز[۱])
۲. بررسی محیط یادگیری خانه[۲] مشاهده[۳] پرسشنامه[۴] تسک[۵] لاگ[۶] ۳. پرسشنامه غربالگری اختلالهای اجتماعی هیجانی کودکان پیشدبستانی[۷] والد مربی ۴. آزمون رشد زبان[۸] ۵. آزمون وکسلر[۹] ۶. پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی[۱۰]
|
|
موج دو | ۱. مهارتهای سواد اولیه[۱۱]
۲. مفاهیم ریاضی[۱۲] ۳. محیط سواد خانه[۱۳] ۴. زبان خارجه[۱۴] ۵. فعالیت بدنی[۱۵] ۶. خودکنترلی[۱۶] ۷. دینداری[۱۷] ۸. رویکرد به یادگیری[۱۸] ۹. فناوری اطلاعات و ارتباطات[۱۹] ۱۰. مهارتهای خواندن[۲۰] ۱۱. پیشرفت تحصیلی ریاضی[۲۱] ۱۲. پیشرفت تحصیلی علوم[۲۲] |
|
در این مطالعه استفاده از ۸ بازی رایانهای (بنتن[۲۳]، انگریبردز[۲۴]، پس[۲۵]، پو[۲۶]، فیفا[۲۷]، ایرپورت سیمیولیشن[۲۸]، ور ایز مای واتر[۲۹]، و سابوی سرف[۳۰]) و ۷ وسیله الکترونیکی (رایانه، تبلت، موبایل، پلی استیشن، امپیتریپلیر، ایکس باکس، و پیاسپی) و میزان دسترسی کودکان به آنها در خانه و نیز رابطه آن با متغیرهای جمعیتشناختی و فردی کودکان مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد ۸/۹۴ درصد کودکان از وسایل الکترونیکی استفاده میکنند. به گونه کلی ۸/۵۰ درصد از کودکان از رایانه، ۶۹/۸ درصد از موبایل، ۵/۳ درصد از ایکسباکس، ۱/۱۲ درصد از پلیاستیشن، ۴/۱۰ درصد از امپیتریپلیر، ۶/۷ درصد از پیاسپی و ۴/۳۸ درصد از تبلت استفاده میکنند.
بررسی وضعیت مالکیت وسایل الکترونیکی نشان داد ۷/۱۰ درصد از کودکان رایانه شخصی دارند و ۶/۵۲ درصد از آنها از رایانه خانواده خود استفاده میکنند، در حالی که ۸/۲۷ درصد از خانوادهها رایانه دارند ولی کودک اجازه استفاده ندارد و ۹/۸ درصد از خانوادهها رایانه ندارند. همچنین ۲/۷ درصد از کودکان موبایل شخصی دارند و ۱/۶۹ درصد از آنها از موبایل خانواده استفاده میکنند، کودکان ۱/۴ درصد از خانوادههایی که موبایل دارند اجازه استفاده از آن را ندارد و تنها ۶/۱۹ درصد از خانوادهها موبایل ندارند. نتایج نشان داد ۲/۳ درصد از کودکان ایکسباکس شخصی دارند و ۶/۴ از آنها از ایکسباکس خانواده استفاده میکنند، کودکان در ۸/۹۰ درصد از خانوادههایی ایکسباکس دارند اجازه استفاده از آن را ندارد و تنها ۴/۱ درصد از خانوادهها ایکسباکس ندارند. ۵/۱۱ درصد از کودکان پلی استیشن شخصی دارند و ۹ درصد از آنها از پلیاستیشن خانواده خود استفاده میکنند، کودکان در ۴/۷۷ درصد از خانوادههایی که پلیاستیشن دارند حق استفاده ندارند. فقط ۲ درصد از خانوادهها پلیاستیشن ندارند. تنها ۳ درصد از کودکان امپیتریپلیر شخصی دارند و ۵/۱۳ از امپیتریپلیر خانواده استفاده میکنند، در حالی که ۷۷ درصد از خانوادهها امپیتریپلیر دارند ولی کودک اجازه استفاده از آن را ندارد. افزون بر این ۸/۱۰درصد از کودکان پیاسپی شخصی دارند و ۳/۳ از پیاسپی خانواده استفاده میکنند، در حالی که ۹/۸۴ درصد از خانوادهها پیاسپی دارند ولی کودک اجازه استفاده از آن را ندارد. سرانجام ۶/۲۳ درصد از کودکان تبلت شخصی دارند و ۵/۲۱ از آنها از تبلت خانواده خود استفاده میکنند، در حالی که ۶/۵۲ درصد از خانوادهها تبلت دارند ولی کودک اجازه استفاده از آن را ندارد .
بررسی بازیهای رایانهای نشان داد ۵۶ درصد کودکان بندرعباس، ۱/۷۷ درصد کودکان تبریز، ۷۵ درصد کودکان تهران، ۵/۵۴ درصد کودکان زرند، و ۶۶ درصد کودکان مشهد بازی بنتن را انجام میدهند. همچنین ۳۸ درصد کودکان بندرعباس، ۳/۵۸ درصد کودکان تبریز، ۱/۵۲ درصد کودکان تهران، ۷/۵۹ درصد کودکان زرند، و ۴/۵۶ درصد کودکان مشهد بازی انگریبردز را انجام میدهند. در ارتباط با بازی پس نتایج نشان داد که ۶۶ درصد کودکان بندرعباس، ۸/۹۵ درصد کودکان تبریز، ۶/۸۲ درصد کودکان تهران، ۶/۷۶ درصد کودکان زرند، و ۸۴ درصد کودکان مشهد این بازی را انجام میدهند. نتایج نشان داد ۶۳ درصد کودکان بندرعباس، ۷/۹۱ درصد کودکان تبریز، ۶/۸۰ درصد کودکان تهران، ۴/۷۱ درصد کودکان زرند، و ۹/۸۱ درصد کودکان مشهد بازی فیفا را انجام میدهند. در ارتباط با بازی پو نتایج بررسیها نشان داد ۴۸ درصد کودکان بندرعباس، ۲/۸۱ درصد کودکان تبریز، ۹/۵۶ درصد کودکان تهران، ۸/۶۸ درصد کودکان زرند، و ۶/۶۰ درصد کودکان مشهد این بازی را انجام میدهند. در بندرعباس ۶۵ درصد کودکان، در تبریز ۱۰۰ درصد کودکان، در تهران ۳/۸۳ درصد کودکان، در زرند ۷۴ درصد کودکان، و در مشهد ۸۴ درصد کودکان بازی ایرپورت سیمیولیشن را انجام میدهند. نتایج نشان داد ۶۱ درصد کودکان بندرعباس، ۶/۸۹ درصد کودکان تبریز، ۶/۷۳ درصد کودکان تهران، ۶/۷۶ درصد کودکان زرند، و ۸/۷۹ درصد کودکان مشهد بازی سابوی سرف را انجام میدهند. در ارتباط با بازی ور ایز مای واتر نیز نتایج نشان داد که ۶۷ درصد کودکان بندرعباس، ۹/۹۷ درصد کودکان تبریز، ۹/۸۱ درصد کودکان تهران، ۳/۷۵ درصد کودکان زرند، و ۱/۸۵ درصد کودکان مشهد این بازی را انجام میدهند.
در ادامه نتایج بررسیها نشان داد ۸/۵۹ درصد پسران و ۵/۷۲ درصد دختران بنتن، ۴/۴۹ درصد پسران و ۵/۵۴ درصد دختران انگری بردز، ۹/۸۰ درصد پسران و ۴/۷۸ درصد دختران پس، ۵/۷۵ درصد پسران و ۹/۷۷ درصد دختران فیفا، ۶۶ درصد پسران و ۱/۵۴ درصد دختران پو، ۷/۸۱ درصد پسران و ۵/۷۷ درصد دختران ایرپورت سیمیولیشن، ۳/۷۶ درصد پسران و ۱/۷۲ درصد دختران سابوی سرف، ۳/۸۱ درصد پسران و ۴/۷۸ درصد دختران ور ایز مای واتر را بازی میکنند.
همچنین ۴/۷۰ درصد کودکان مهدکودکی و ۳/۵۳ درصد کودکان غیر مهدکودکی بازی بنتن، ۸/۵۲ درصد کودکان مهدکودکی و ۲/۴۹ درصد کودکان غیر مهدکودکی بازی انگری بردز، ۳/۸۳ درصد کودکان مهدکودکی و ۷/۶۹ درصد کودکان غیر مهدکودکی بازی پس، ۸/۷۹ درصد کودکان مهدکودکی و ۶۸ درصد کودکان غیر مهدکودکی بازی فیفا، ۶/۶۳ درصد کودکان مهدکودکی و ۸/۵۰ درصد کودکان غیر مهدکودکی بازی پو، ۶/۸۳ درصد کودکان مهدکودکی و ۹/۶۸ درصد کودکان غیر مهدکودکی بازی ایرپورت سیمیولیشن، ۴/۷۷ درصد کودکان مهدکودکی و ۶/۶۵ درصد کودکان غیر مهدکودکی بازی سابوی سرف، و ۶/۸۳ درصد کودکان مهدکودکی و ۷/۶۹ درصد کودکان غیر مهدکودکی ور ایز مای واتر بازی میکنند.
یافتههای این پژوهش میتواند به سیاستگذاران، متخصصان، و مربیان در حوزهی تعلیم و تربیت کودک و همچنین والدین کمک کند تا با وضعیت موجود کودکان ایرانی آشنا شده و برای بهبود آن تلاش کنند.
[۱]. Early Childhood Environment Rating Scale (ECERS)
[۲].Home Learning Environment
[۳]. Home Learning Environment. Observation (HLE. O)
[۴]. Home Learning Environment. Questionnaire (HLE. Q)
[۵]. Home Learning Environment. Task (HLE. T)
[۶]. Home Learning Environment. Log (HLE. L)
[۷]. Kindergarten Inventory of Social Emotional Tendencies (KIST)
[۸]. Test of Language Development (TOLD)
[۹]. Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (Wechsler)
[۱۰]. Demographic Questionnaire
[۱۱]. Early Literacy Skills Test Battery (ELST)
[۱۲]. Early Math Skills
[۱۳]. Home Literacy Environment
[۱۴]. Foreign Language
[۱۵]. Physical Activity
[۱۶]. Self-control
[۱۷]. Religiosity
[۱۸]. Approach to Learning
[۱۹]. Information and communication technology (ICT)
[۲۰]. Reading Skills
[۲۱]. Math Achievement
[۲۲]. Science Achievement
[۲۳]. Ben Ten
[۲۴]. Angry Birds
[۲۵]. PES
[۲۶]. Pooh
[۲۷]. FIFA
[۲۸]. Airport Simulation
[۲۹]. Where is my Water
[۳۰]. Subway Surf